Vad är egentligen en trend och hur skapas den? Det är omöjligt och förutspå exakt vad som kommer och bli en trend. Någon ser och uppfattar något som kan tolkas som snyggt och tilltalande. Delar det kanske på sociala medier och ordet sprids sedan. När tillräckligt många har uppmärksammat och sett det blir det uppfattat som en trend som människor börjar uppskatta och vill följa. Ibland skapas också trender utifrån att kända personer visar upp något som andra gillar och sedan hakar på.

 

Idag finns ett begrepp som heter influencer vilka har en stor betydelse för vad som kommer att bli populärt eller inte, framförallt bland den yngre publiken. Via sina sociala kanaler visar de upp produkter och liknande. Ofta görs detta mot betalning hos influenserna men de som följer de sociala medierna kommer att nappa och bli intresserade. Har man flera hundra tusen som kommer och se bilderna är det stor sannolikhet att flera fastnar för det som visas och i sin tur delar det vidare.

 

Mycket handlar helt enkelt om vem som visar upp vad, men framförallt också hur det tas emot av de som kommer och betrakta det närmare. Ibland blir vissa saker en trend av en ren slump, andra gånger finns det någon bakom som arbetat hårt för att just deras idé ska bli en trend. Det handlar ibland om saker som behöver mogna under många år och andra gånger blir det en trend under en väldigt kort och begränsad tid för att försvinna.